Maşinile înmatriculate în Bulgaria, dar deţinute de şoferi români, sunt recunoscute ca generatoare de probleme în trafic. De multe ori, devin ”autovehicule neidentificate” iar statul român plăteşte pentru daunele provocate de şoferii acestora!
Statisticile Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii (FPVS) arată că în jur de 9% din numărul accidentelor cu vătămări corporale pentru care au trebuit să plătească despăgubiri în 2015 sunt produse de maşini neidentificate. Statisticile Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii (FPVS) arată că în jur de 9% din numărul accidentelor cu vătămări corporale pentru care au trebuit să plătească despăgubiri în 2015 sunt produse de maşini neidentificate, arată digi24.ro. Surse din piaţă spun că în toate aceste cazuri este vorba de maşini româneşti înmatriculate în Bulgaria. Astfel, în 2015 FPVS a plătit daune de 3,62 milioane de lei în contul accidentelor produse de maşinile înmatriculate în Bulgaria. Legislativ, situaţia stă astfel. Dacă la data accidentului vehiculele vinovate nu îşi mai au locul obişnuit de staţionare în alte ţări membre ale Acordului Multilateral şi implicit acestea, pe lângă faptul că nu deţin o asigurare valabilă RCA/Carte Verde, nici nu mai beneficiază de garanţia Biroului Naţional Carte Verde din ţara unde îşi aveau locul obişnuit de staţionare, vehiculele pot fi asimilate unor vehicule neasigurate cu locul obişnuit de staţionare în România. În aceste situaţii FPVS, în calitate de Organism de Plată a Despăgubirilor, trebuie să intervină şi să garanteze plata despăgubirilor către terţele persoane prejudiciate prin accidente produse pe teritoriul României de către astfel de vehicule neasigurate RCA/Carte Verde şi care practic nici nu mai sunt înmatriculate în statele de provenienţă. În anii 2013 şi 2014, numărul cazurilor de felul celor de mai sus a fost în creştere. De la 143 (din total 1.592) în 2013, până la 239 (239 din totalul 1.294, reprezentând o pondere semnificativă de 18,47%) în anul 2014. În anul 2015, situaţia a fost ceva mai bună: au scăzut pentru a ajunge la un număr total de doar 139 (din total 1.598) ceea ce reprezintă o pondere de 8,70%. Surse din piaţă susţin că, în aceste cazuri, avem de-a face cu maşini înmatriculate în Bulgaria. În condiţiile în care în 2015 FPVS a plătit daune de 41,6 milioane de lei, 3,62 milioane de lei s-au dus în contul accidentelor produse de maşinile înmatriculate în Bulgaria. (Gabriel Niculescu)